Przejdź do menu Przejdź do treści

Zarządzanie w służbach społecznych – sylwetka absolwenta

Zarządzanie w służbach społecznych – studia pierwszego stopnia

Absolwent studiów I stopnia na kierunku zarządzanie w służbach społecznych kończąc studia ma przekazane odpowiednie informacje z zakresu wiedzy, ukształtowane umiejętności niezbędne do rozwoju zawodowego, jak i jest uposażony w odpowiednie kompetencje społeczne.

Kompetencje z obszaru wiedzy przekazywane na kierunku zarządzanie w służbach społecznych:

dysponuje wiedzą filozoficzną, socjologiczną, pedagogiczno-społeczną, prawną pozwalającą na zrozumienie i analizę poznawczą procesów zasad rządzących funkcjonowaniem instytucji szeroko rozumianych służb społecznych, w oparciu na ich podstawach aksjologicznych, historycznych, prawnych i funkcjonalnych. Dysponuje wiedzą ekonomiczną i administracyjną umożliwiającą zrozumienie mechanizmów implikujących system podziału operacyjnego
i działalności służb społecznych oraz ich kompetencji i zadań. Ma wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie potrzeb społecznych jednostek i grup, opartą na rozpoznanych społeczno-pedagogicznych podstawach. Absolwent jest także wyposażony w rzetelną wiedzą z zakresu metodologii nauk społecznych oraz  zasad i norm postępowania badawczego.

Kompetencje z obszaru umiejętności kształtowane na kierunku zarządzanie w służbach społecznych:

Dysponuje umiejętnościami do realizacji zadań stawianych przed pracownikiem jednostek służb społecznych: dokonuje prawidłowej oceny ryzyk i zachowań społecznych dla jednostek i grup, dopasowując do nich właściwe rozwiązania prawne i instytucjonalne, wykorzystuje kompetencje administracyjne w prowadzeniu postępowań administracyjnych; dokonuje ewaluacji podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów w obszarach rzeczywistości społecznej, w których wymagana jest profesjonalna pomoc. Ma umiejętności managerskie i zarządcze do kierowania zespołem profesjonalistów i jednostkami organizacyjnymi. Dysponuje umiejętnościami rozwiązywania sporów; potrafi współpracować z trudnym klientem służb społecznych.

Kompetencje społeczne kształtowane na kierunku zarządzanie w służbach społecznych:

Cechuje się kompetencjami społecznymi w zakresie współpracy z klientami służb społecznych, a tym szczególne osobami niesamodzielnymi, nieporadnymi społecznie; kreuje zdolności interakcyjne między członkami zespołu pracowniczego; cechuje się zdolnością i wrażliwością do oceny sytuacji społecznej, ekonomicznej i życiowej jednostek i grup.

Kompetencje na rynku pracy:

Absolwent ponadto zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; niezależnie od specjalności ma opanowane podstawy informatyki oraz umiejętność wykorzystania komputera w kreowaniu i prowadzeniu działań społecznych.

Cel studiów:

Celem studiów jest przygotowanie absolwenta do pracy w: organach administracji rządowej
i samorządowej, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek administracji świadczącej, tj.: regionalnych ośrodkach polityki społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie i ośrodkach pomocy społecznej, a także jednostkach wykonujących administracyjne zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych ochrony zdrowia (ZUS, KRUS, NFZ). Ponadto, absolwent ma kwalifikacje pozwalające na pracę w we wszystkich jednostkach ochrony zdrowia publicznych i prywatnych, z zakresie obsługi administracyjnej i formalnej. Może podejmować pracę doradczą w instytucjach świadczących kompleksowe wsparcie na rzecz osób nieporadnych i niesamodzielnych. Jest przygotowany do podjęcia pracy w organizacjach pozarządowych wykonujących zadania z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej.


Zarządzanie w służbach społecznych – studia drugiego stopnia

Absolwent dysponuje interdyscyplinarną wiedzą z obszaru zagadnień społecznych, organizacji i zarządzania, bezpieczeństwa publicznego, polityki społecznej, problemów i kwestii społecznych. Dysponuje licznymi umiejętnościami pozwalającymi na realizację zadań stawianych przed menadżerami/liderami jednostek służb społecznych; umie budować plany strategiczne i operacyjne odnoszące się do potrzeb, problemów i oczekiwań jednostek, grup i społeczności lokalnych; buduje dokumenty strategiczne, plany rozwoju, raporty, opracowuje programy profilaktyczne i projekty społeczne. W pracy zawodowej wykorzystuje kompetencje administracyjne oraz nowe technologie. Ma umiejętności niezbędne w zarządzaniu zespołem pracowników oraz jednostkami organizacyjnymi. Jest wyposażony w umiejętności pozwalające mu na pracę w sytuacjach kryzysowych, związanych ze wzrostem poziomu stresu. Ma także kompetencje do bycia menadżerem/liderem organizacji społecznych działających w tych samych sferach co rządowe i samorządowe jednostki przynależne do służb społecznych.

Archiwa